Financieel gezond worden, begint met het ordenen van je administratie. Het geeft je rust en voldoening als je weet dat als je opeens stukken bij elkaar moet zoeken, je deze er zo bij kunt pakken. Als je de administratie op orde is, ontstaan er ook minder snel financiële problemen. Maar hoe zorg je er nu voor dat je administratie geordend is?

Je kunt je administratie op twee manieren ordenen. 

  • Schriftelijk; Een map met daarin tabbladen.
  • Digitaal; Waarbij je bijv. in je email een hoofdmap “administratie” aanmaakt en daaronder verschillende supmappen maakt. 

Het principe is bij allebei hetzelfde. Maak wel voor jezelf de keuze hoe je dit wilt gaan doen, anders blijft het een chaos en onoverzichtelijk. Ieder tabblad of mapje krijgt een naam die overeenkomt met jouw inkomsten en uitgaven (vaste en variabele). Ook belangrijk een tabblad of mapje voor; te betalen rekeningen, garantiebewijzen en pensioenoverzichten.

Verschillende mappen in de kast?

Ben jij het type dat nog verschillende mappen in de kast heeft staan? Schoon ze dan gauw op naar één map. Waarbij je altijd het oorspronkelijke contract bewaart. Sommige overzichten komen jaarlijks terug zoals je zorgpolis, vervang deze dan door de vorige. Zo kun je de oudere versie meteen weggooien. 

Eén map

Wist je dat je jouw administratie in één map kunt bewaren? Als particulier ben je niet verplicht je administratie te bewaren. Wel is het zo dat de Belastingdienst tot 5 jaar terug belasting mag navorderen. Het is dan wel handig om loonstrookjes en bankafschriften tot vijf jaar terug te bewaren achter een speciaal tabblad. Veel van deze gegevens staan tegenwoordig ook in een app. En mocht het toch nodig zijn, kun je ze alsnog opvragen.

Nirva

Bijhouden van je administratie

Eénmaal geordend, is het altijd fijn om je administratie ook bij te houden. Dit begint bij de post die je dagelijks in je brievenbus of in je email krijgt. Hierbij nog wat tips:

Post in je brievenbus of in je email? Maak meteen een keuze!

  • Gooi (na het lezen) reclame, huis-aan-huisbladen, kranten, enz. weg.
  • Bewaren! Post die je moet opbergen zoals een rekeningafschrift of jaaropgave leg je meteen in een postvakje of verplaats je naar de juiste map. 
  • Actie! Neem één keer per week op vast moment je postvakje of mapje; actie, in je mail door. Betaal dan ook direct je rekeningen. Soms liggen deze nog wat verder in de toekomst. Kom dan niet in de verleiding de rekening te laten liggen, maar plan hem in. In je bankierenapp kun je heel makkelijk een datum opgeven waarop je wilt dat de rekening betaald wordt. 
  • Welk tabblad/mapnaam? Vind je het lastig om een map of administratie op je computer in te richten? Geef ieder tabblad of mapje een bepaald thema zoals bijv. actie, wonen, auto, gas/elektra, verzekeringen, enz. 
  • De nieuwste post plaats je altijd vooraan in de map, zodat je altijd het meest recente bovenop hebt. Een rekeningafschrift uit april zit dus voor het rekeningafschrift van maart.

Administratiemap inrichten, hoe dan?

Wil je hier nu heel graag mee gaan starten, maar weet je eigenlijk niet goed hoe/waar nu te beginnen? Laat het me dan weten! Ik help je graag.

Dit was de eerste stap op weg naar een financieel gezonde huishouding! Succes met ordenen!